Kompetencje miękkie w IT

Na obecnym rynku pracy pracodawcy mają bardzo duże wymagania. Poza kwalifikacjami i umiejętnościami oczekują również dobrze rozwiniętych kompetencji miękkich. Dotyczy to także profesji technicznych.

  1. Co można rozumieć poprzez KOMPETENCJE MIĘKKIE?

Pojęcie to możemy rozumieć jako umiejętności uniwersalne, które powinien posiadać każdy niezależnie od wykonywanego zawodu. Mogą one ułatwić współpracę z innymi oraz dobrze rozwinąć umiejętności osobiste. Jakie umiejętności do nich należą?

  • Umiejętność pracy w zespole
  • Umiejętność radzenia sobie ze stresem
  • Umiejętność negocjacji
  • Formułowanie dobrze sprecyzowanych komunikatów
  • Zdolność uważnego słuchania
  • Dokładna praca pod presją czasu
  • Czy KOMPETENCJE MIĘKKIE są kluczowe w branży IT?

Z pewnością doświadczenie zawodowe i umiejętności techniczne to w dalszym ciągu kluczowe czynniki. Jednak warto pamiętać o tym, że pracownicy zmotywowani, którym zależy na zbudowaniu trwałej relacji z pewnością zostaną z nami na dłużej. Sukces na rynku zależy od kwalifikacji, nawiązania dobrych relacji z pracodawcą oraz klientem.

  • Które KOMPETENCJE MIĘKKIE są szczególnie oczekiwane w branży IT?
  • UMIEJĘTNOŚĆ PRACY W ZESPOLE – Mimo tego, że osoby związane z branżą informatyczną postrzegane są jako introwertycy często współpracują w zespołach. To jak przebiega komunikacja między nimi jest bardzo ważne i dzięki temu projekty często dopracowane są na najwyższym poziomie.
  • UMIEJĘTNOŚĆ PRACY POD PRESJĄ – Klienci bywają niezwykle wymagający, czasami projekt który wydaje nam się idealny spotyka się z krytyką. Często na jego poprawienie jest bardzo mało czasu i należy włożyć w to wszystkie swoje umiejętności, aby finalnie klient był zadowolony.
  • IDENTYFIKOWANIE SIĘ Z WARTOŚCIAMI WYZNAWANYMI PRZEZ FIRMĘ – Podczas ostatecznej decyzji o tym, czy firma zatrudni danego pracownika często ważnym czynnikiem jest to, ile pracował we wcześniejszych firmach. Jeżeli dana osoba zmienia miejsce zatrudnienia regularnie oznacza to, że często jest mu się zidentyfikować z daną firmą. Kiedy pracodawcy i pracownikowi przyświecają te same wartości, to współpraca zazwyczaj przebiega długo i sukcesywnie.
  • Jak można rozwijać KOMPETENCJE MIĘKKIE?

Należy poświęcić czas na samorozwój. Jeżeli dobrze poznamy siebie, będziemy mieć świadomość swoich zalet i wad z pewnością będziemy wiedzieli nad czym powinniśmy popracować. Warto uczestniczyć w szkoleniach, czytać profesjonalną literaturę i stale rozwijać się, aby z dnia na dzień być coraz lepszą wersją siebie.