Jak uniknąć przeciążenia serwera w sklepie internetowym?

Coraz częściej sklepy internetowe borykają się z problemem przeciążenia serwera. Jest to spowodowane zbyt dużą ilością wejść na stronę i nagłym skokiem ruchu. Najczęściej ten kłopot pojawia się, gdy otwierany jest nowy sklep lub gdy na dany dzień planowana jest akcja promocyjna. Jak więc tego uniknąć? Większość specjalistów uważa, że kluczem w tym są testy. Chcąc przystąpić do optymalizacji platformy, należy poznać jej możliwości, to znaczy odpowiednio wcześnie przeprowadzić testy obciążeniowe serwera.

Jak przeprowadzić testy obciążeniowe danego serwera?

Zanim wgramy kopie serwisu na serwer testowy konieczny jest konkretny plan działania, który obejmuje:
1. Przygotowanie środowiska aplikacji – z wykorzystaniem takich narzędzi jak Tsung
2. Przygotowanie sprzętu- konfiguracja powinna być przeprowadzona tak, aby było możliwe przeprowadzenie horyzontalnego skalowania aplikacji oraz przeprowadzenie testów w różnych konfiguracjach.
3. Symulacja ruchu na stronie- oraz wygenerowanie odpowiednich danych w określonym przedziale czasowym. Konieczne jest, aby symulacja uwzględniała przestoje oraz akcje, które są wykonywane dynamicznie.
4. Propozycje rozwiązań- specjaliści powinni przygotować możliwe rozwiązania
5. Wybór optymalnej konfiguracji sprzętowej.
Ostatnim krokiem powinno być wgranie aplikacji na właściwie przygotowany serwer oraz przeprowadzenie ostatniej już symulacji obciążenia. Tylko to da możliwość sprawdzenia, czy przygotowane rozwiązania będą adekwatne do potrzeb klienta.

Jak planować akcje promocyjne?

Planując akcję promocyjną pamiętaj o tych zasadach:
– Nie odsyłaj klientów na dynamicznie generowane strony.
– Ogranicz żądania do minimum, jeżeli strony mają dużo kodu JavaScript, który zawiera wiele wywołań przez AJAX, nawet jeśli strony są statyczne i dobrze cache’owane.
– Warto używać jak największej ilości statycznych i dobrze cache’owanych treści. Jest to praktyczne, ponieważ ich załadowanie jest szybsze, niż wygenerowanie tego samego dynamicznie.
– Unikaj otwierania niepotrzebnych sesji.